13.12.10

מרק ירקות ותרמית הקוסקוס

טוב, כולם יודעים להכין מרק ירקות, אני חושבת. פשוט שמים ירקות במים, קצת מלח-פלפל, וזהו. לא?
זו דרך מצויינת בעיני. תמיד עובד.

[יופי נחמה, אז אולי תספרי לנו משהו שאנחנו לא יודעים?]
[אה, כן, סליחה...]

ובכן, רציתי לספר לכם שיש עוד כמה דברים חוץ מבצל ושום שטיגון קל לפני הבישול הופך אותם למשהו אחר לגמרי. בעניין הזה קיבלתי השראה מכל מיני מתכונים הודיים, והסבתי אותם לסוג של מרק קוסוקוס:

חומרים למרק:
2 כפות שמן זית משובח
1 חב' סלרי עלים
1/6 פלפל ירוק חריף קצוץ דקדק (נשבעת לכם בבאבא-סאלי שאני אשכנזיה מתה, ושהמרק לא יוצא חריף בסוף. נשבעת.)
1 בצל
1 שורש סלרי
1 שורש פטרוזיליה

חצי כף זרעי כמון
חצי כף זרעי כוסברה
כורכום


5 שיני שום
4 גזרים
1 קולורבי גדול

נתח יפה של דלעת/ חצי דלורית בינונית
3 קישואים
מים עד 5 ס"מ משפת הסיר
2 עגבניות
כף מלח ים אטלנטי גס (אפשר יותר או פחות, לפי הטעם. מלח מעובד הוא בד"כ יותר מלוח אבל פחות טעים.)
קורט כמון טחון
קורט פלפל שחור
קורט פלפל אנגלי
קורט הל טחון


הכנה:
קוצצים דק את הבצל, השום, הפלפל, הסלרי והשורשים. מועכים עם מערוך על קרש/מכתש ועלי את הזרעים. את הגזר והקישוא לעיגולים, הקולורבי הדלעת והעגבניות לקוביות.
בסיר גדול מחממים את השמן, ומכניסים אליו בסדר הזה: סלרי, שורשים ופלפל, זרעי כמון וכוסברה, בצל. מחכים כדקה בין ירק לירק, מערבבים בכף עץ. כשהירקות מתחילים להשחים קלות מוסיפים את השום הכורכום והגזר, וממשיכים לערבב היטב כדקה. לפני שהשום נשרף, מוסיפים מים (אפשר מים רותחים אם רוצים לזרז את התהליך) ואת שאר הירקות והתבלינים. מבשלים לפחות עד שכל הירקות רכים. לקראת הסוף טועמים ומתקנים תיבול.



ולמקרה שתהיתם - לא, אני לא מכינה קוסקוס. אני משתמשת בבורגול דק:
מערבבת היטב כשהוא יבש עם מעט מלח, כורכום ושמן זית, שופכת עליו מים רותחים ביחס של 1:1, מערבבת שוב ומכסה בניילון נצמד ואחרי 10-15 דקות מאווררת ע"י ערבוב במזלג. כמו קוסקוס אינסטנט, רק הרבה יותר בריא טעים וזול. אם יוצא יבש מדי אפשר להוסיף עוד רבע כוס לערבב ולהשאיר מכוסה. בורגול זה אוכל סלחני.



אם רוצים להפוך את המרק לארוחה שלמה, אפשר להוסיף למרק 3/4 כוס עדשים כתומות (ולבשל עד שמתרככות), ובצרוף עם הבורגול האמור לעיל - לא צריך עוד שום דבר חוץ מקערה וכף.


אגב, אצל אמא שלי כשנשאר מרק ירקות היא מוסיפה לו למחרת כל מיני דברים שהס מלהזכיר כמו כמה כפות תירס מקופסא, שפריץ של קטשופ וקצת פסטה - וזה יוצא סוג-של מינסטרונה. שלא נשתעמם מהמרק. לא, אני רק מספרת לכם מה היא עושה, סתם שתדעו. חלילה לא מנסה להכניס לכם רעיונות לראש. לדעתי בכלל מרק ירקות זה אחד הדברים שנהיים פשוט טעימים יותר אחרי יום יומיים במקרר.

כמו תמיד והיום במיוחד, אני מאד מאד אשמח אם תכתבו לי איך יצא, ותשתפו אם עשיתם שינויים מעניינים.

מאחלת לנו עוד הרבה מאד ימים גשומים השנה שיצדיקו הרבה סירי מרק!
בחום ואהבה,
עינה

תגובה 1:

  1. בבורגול אין גלוטן ולא סיפרו לי?

    השבמחק