29.11.10

גריסים ונפלאות

שמעתי לא מכבר על סגולותיהם של הגריסים, הצורה האכילה הטבעית ביותר של השעורה. (הכוונה כמובן לגריסים מלאים ולא גריסי פנינה.) אומרים שהם טובים להורדת רמות הסוכר בדם. בעיני הם טובים באופן כללי. הגריסים זכורים לי לטוב ממרקי חורף עשירים שאמי הכינה, ובמיוחד כתוספת למרק פטריות, ולאחרונה גיליתי שאפשר ורצוי להשתמש בהם בעוד ועוד דרכים.
כשאני מוצאת את עצמי שואלת: כמה בורגול ואורז אפשר לאכול??? אני מבינה שהגיעה העת לגריסים.
זהו מתכון לסלט גריסים חורפי משביע וטעים, ובעיקר מרהיב.

גריסים
ההכנה שלהם דומה לאורז מלא, אך הם הרבה יותר סלחנים לאי-דיוק בכמויות מים ולפתיחת מכסה באמצע הבישול. הם גם אינם דורשים טיגון לפני הבישול, והשריה קצרה של כחצי שעה תספיק להם. פשוט מרתיחים כוס גריסים עם שתי כוסות מים, מנמיכים ומשאירים כ-30-40 דקות על אש נמוכה. אני אוהבת לבשל אותם עם מיץ לימון וקליפת לימון, וקצת מלח-פלפל. אבל על כך עוד יסופר בפוסט אחר.

את הגריסים המוכנים מערבבים אחרי צינון עם:
גרגרים מרימון שלם (עכשיו העונה האמיתית שלהם, כשהם גדולים ואדומים ועשירים בטעם)
צרור פטרוזיליה או כוסברה (או שניהם) קצוץ
8 עלי בזיליקום גדולים קצוצים (זה אמנם צמח של קיץ אבל אפשר למצוא בחנויות מחממות, וזה שווה את זה)
1-2 כפות שמן זית (רצוי כתית מעולה מהמסיק האחרון)
מיץ מחצי לימון

בתאבון!

2 comments:

  1. המנה אמורה להיות חמה או קרה?
    (ומה ההבדל בין גריסים לגריסי פנינה?)

    איזה כיף שאת שוב מעלה מתכונים!

    גלוש

    השבמחק
  2. היי גלוש, איזה כיף שאת מגיבה כאן!

    בעקרון זה סלט, וכמו שכתבתי מומלץ לצנן את הגריסים לפני ההכנה. לדעתי הכי כיף לאכול את זה בטמפ' החדר ולא ממש קר, אבל אפשר גם קר.

    ההבדל בין גריסים מלאים לגריסי פנינה דומה להבדל בין אורז מלא לאורז לבן - בראשון יש יותר ערכים תזונתיים וסיבים, והוא מהווה פחמימה מורכבת.

    תודה על השאלות :)
    עינה

    השבמחק