14.1.11

קיש בטטה קשיו

זה מתכון שאלתרתי לראשונה לכבוד הבר-מצווה של ינאי חברי היקר (יש לי חברים בכל הגילאים) שאמא שלו ביקשה ממני להכין משהו לטבעונים. הכנתי שתי תבניות, ואם אינני טועה הן נגמרו למרות שהיו טבעונים ספורים בארוע, כלומר – עבר את המבחן. זה גם די פשוט ומהיר הכנה, לא צריך יותר מדי התכוננות מראש והתוצאה מרשימה וטעימה.
המתכון לקלתית (נו, הבצק) בהשראת מנעמי מנוה איתן, שאירחה אותי ואת אוּרי (הבן-זוג) במרפסת וכיבדה אותנו באוכל טעים להפליא – בין היתר קיש מנגולד מהגינה שלה, ובחיי שכמעט התעלפתי מרוב שהיה טעים.

נראה לי שאני מקדישה את המתכון הזה לקהילת באופן טבעי, כי כל הנפשות הפועלות מההקדמה הן גם משם :-)


בצק 
3 כוסות קמח מלא 
1 כוס שמן-זית
1 כוס מים פושרים עם 2 כפות מיץ לימון
מעט מלח

מערבבים ולשׁים הכל ביחד - וזהו. לא צריך מקרר, אפילו לא צריך מערוך, הבצק יוצא רך כמעט כמו משחה ואפשר פשוט 'למרוח' אותו בידיים על התחתית והדפנות של התבנית. הכמות הזו מספיקה לתבנית די גדולה (24-26) ואולי אפילו ישאר קצת בצק - אפשר לרדד ולהכין כיסוי (אני בד"כ לא עושה את זה) או להכין עוד קיש קטן חמוד.
כמובן שאין צורך לשמן, השמן בא בילט-אין.
במקור נעמי השתמשה ביוגורט עיזים וזה באמת מאד טעים, אני החלפתי במים עם מיץ לימון בשם הטבעונות וזה לא פחות מוצלח, אבל את יכולים להחליף חזרה ליוגורט רגיל או עזים.
ואם כבר חורגים מהטבעונות אפשר להחליף את כוס שמן הזית בחבילת 200 גר' חמאה מומסת/מרוככה בשביל שחיתות אולטימטיבית, או לעשות חצי חצי, כי מאד קשה להחליט מה יותר טעים.



מילוי 
3 בטטות בינוניות
1.5 כוס (כ-150 גר') קשיו טבעי לא קלוי
2-2.5 כוסות מים
כף רוטב סויה
כפית חרדל
כף מייפל טבעי (אפשר סילאן או דבש)
כפית מלח ים אטלנטי
קורט אגוז מוסקט 
קורט פלפל
2 כפות שמרי בירה

את הבטטות מגרדים בפומפיה ומניחים בקערה. את שאר הרכיבים טוחנים במעבד מזון – עדיף להתחיל עם הקשיו לבד עד שהוא נהיה 'חמאה', וא להוסיף את התבלינים ובהדרגה את המים עד שמתקבל מרקם כמו של יוגורט. שופכים את הקרם על הבטטות ומערבבים היטב, וממלאים את הבצק שבתבנית.

אפיה – כ-30 דקות בחום בינוני, עד שהבטטה מרוככת.

לגבי התיבול: כל פעם אני עושה קצת אחרת, הייתה פעם שיצאה מהממת במיוחד ורשמתי את הרכיבים על פתק – וכמובן איבדתי אותו. עוד דברים שהולכים פגז עם בטטה: קוקוס, בזיליקום, חמאת בוטנים, ג'ינג'ר, קארי מדרס.
(הרבה שואלים אותי אם שמרי בירה זה חובה – אז לא, זה לא חובה, אבל עדיין לא הצלחתי להבין למה שמישהו ירצה לוותר על הדבר הטעים והבריא הזה?)

מזמינה אתכם לשחק עם הטעמים ולכתוב מה השילוב המנצח שלכם. 

שבת טעימה ונעימה,
3>
עינה

7 תגובות:

  1. אנונימי10.6.2012, 21:05

    שלום עינה,
    קודם כל- יופי של בלוג!
    שנית: שאלה- האם יש לאפות את הבצק לפני הוספת המלית?
    תודה,
    איריס

    השבמחק
  2. אני אפיתי 10 דקות את הבצק לבד, וזה רק הועיל והפך אותו לקראנצ'י יותר. לולא כן זה היה יוצא עיסתי

    השבמחק
  3. אנונימי17.3.2013, 18:08

    הולך גם בלזניה?

    השבמחק
  4. נראה לי שכן - אבל כדאי להוסיף עוד שכבה של נולים כלשהם בין האטריות למלית הבטטה.

    השבמחק
  5. עינה שלום
    במה אפשר להחליף אגוזי קשיו ושמרי בירה

    השבמחק
  6. עינה שלום
    במה אפשר להחליף אגוזי קשיו ושמרי בירה

    השבמחק